Monday, April 25, 2011

ke araH buDaya memBaca!!!

tanggal 22 April lalu, pesta buku antarabangsa Kuala Lumpur telah diadakan di PWTC,Pusat Dagangan Dunia Putrajaya yang berakhir pada 1 Mei nanti ..ini merupakan salah satu galakan kepada masyarakat untuk memupuk minat membaca dalam diri masyarakat. pelbagai aktiviti telah dirancang dan bakal dilaksanakan antaranya adalah seperti pameran buku yang pelbagai, potongan harga buku yang berpatutan.selain itu kursus penulisan turut diadakan bagi mendedahkan tips-tips dan rahsia penulisan yang mantap dan berkesan kepada individu yang berminat dalam bidang penulisan kreatif.
dengan adanya pesta buku sbegini dapat memberi peluang kepada masyarakat untuk mengenali bahan-bahan bacaan yang ada di Malaysia bahkan di seantero dunia. secara tidak langsung menggalakkan sesetengah masyarakat yang kurang gemar membaca,untuk membaca buku walaupun setengah muka surat.
selain itu,dengan adanya perpustakaan bergerak yang diwujudkan oleh badan-badan yang bertanggungjawab dapat membantu memupuk minat membaca dalam kalangan masyarakat khususnya golongan remaja dan dewasa. berkemungkinan ada sesetengah daripada mereka tidak mempunyai masa atau terlalu sibuk dengan bebanan kerja di pejabat,sekolah dan sebagainya berpeluang meminjam buku dari perpustakaan dengan adanya perpustakaan bergerak ini. secara tidak langsung ianya telah membantu meringankan beban mereka untuk ke pergi ke perpustakaan. oleh itu,tiada lagi alasan tiada masa untuk membaca kerana tiada bahan bacaan..

......sekadar bicara.....

No comments:

Post a Comment